1940s se

1940

1940-02-21 – 1940-04-12 Isflyg för Gotland

Stockholm-Visby (Isflyg) – IF19400221VIS.

Visby-Stockholm (Isflyg) – IF19400221VYBMA.

1941

1941-02-24 – 1941-04-05 Isflyg för Gotland

Stockholm-Visby (Isluftpost) – IF19410224BMAVBY.

Visby-Stockholm (Isluftpost) – FF19410224VBYBMA.

ABA:s plan SE-BAB Höken.

1942-01-27 – 1942-04-28 Isflyg för Gotland

FDC.

Stockholm-Visby (Isluftpost) – IF19420127BMAVBY.

Visby-Stockholm (Isluftpost) – FF19420127VBYBMA.

Gotland Flygfältet.

1944

1944-09-11 ”Flygstambanan” öppnas

Från Malmö

Malmö-Göteborg – FF1944091MMAGOT.

Malmö-Göteborg-Stockholm – FF1944091MMABMA.

Malmö-Göteborg-Stockholm-Sundsvall – FF1944091MMASDL.

Malmö-Göteborg-Stockholm-Sundsvall-Luleå – FF1944091MMALLA.

Från Göteborg

Göteborg-Stockholm – FF1944091GOTBMA.

Göteborg-Stockholm-Sundsvall -FF1944091GOTSDL.

Göteborg-Stockholm-Sundsvall-Luleå – FF1944091GOTLLA.

Från Stockholm

Stockholm-Sundsvall – FF1944091BMASDL.

Stockholm-Sundsvall-Luleå – FF1944091BMALLA.

Fån Sundsvall

Sundsvall-Luleå – FF19440911SDLLLA.

Från Luleå

Luleå-Sundsvall – FF1944091LLASDL.

Luleå-Stockholm – FF1944091LLABMA.

Luleå-Malmö, men etiketten korrigerad till Stockholm – FF1944091LLAMMA.

Sundsvall-Stockholm – FF1944091SDLBMA.

1944-09-20 Brevlåda på flygplatsen

Visby-Stockholm – FF19440920VBYBMA.
På Visby flygfält fanns en brevlåda,vars post togs med det ordinarie Stockholmsplanet. Breven stämplades först vid ankomsten till Stockholm..

1944-10-02 Dagligen till Stockholm

1945

1945-05-01 First Flight 

Under vintern hade postflyget mellan Luleå och Stockholm varit inställt pga dålig belysning på flygfälten – FF19450501LLABMA.

1946

1946-01-01 1:stadag Luftporto à inrikes trycksak

1946-02-18 Skärgårdsflyg

År 1946 började man leverera post till skärgården med 
fallskärm under vintern. Ersattes med helikopter från 1948 – IF19460218.
Västertranvik-Linanäs-Ljusterö-Lagnö-Norrtelje-Blidö-Söderöra-
Svartlöga-Husarö-Ingmarsö-Skälvik-Gällnöby-Stavsudda-Möja-Harö-
Sandhamn-Runmarö-Nämndö-Ornö-Utö – IF19460218

1946-04-15 isluftpost 

Isluftpost till ovanstående platser (1946-02-18) nu från Norrtelje – IF19460415.

1947

1947-02-18 Isluftpost

Bromma-Gällnö via Stavsudda-Möja-Skälvik-Ingmarsö-Husarö-Stockholm – IF19470218.

1947-02-21 Isluftpost

Stockholm-Dalarö-Huvudskär – IF19470221.

1947-04-16 Isluftpost

Jönköpig-Visingsö – IF19470416JKGVis.

Visingsö-Jönköping – IF19470416VisJKG.

Det hände år 1947

Strejk

ABA:s personal (verkstad- och kökspersonal samt stewards) strejkade mellan 28 november 1947 och 17 april 1948. Posten sändes delvis med SAS och utländska bolag.
Det finns diverse ”första flygbrev” allt eftersom trafiken åter kom igång.

Eldsvåda

Natten till den 14 oktober brann en trähangar ned på Bromma. I hangaren fanns flygplatsens buss- och bilpark samt American Overseas Airlines hela skandinaviska reservdelslager.

Ny luftpostetikett

I mars utkom en luftpostetikett i samma blå/vita färg och typ som 1934 års men nu i mindre format (10×32 mm). Häftad i block om 20 blad à 1×10 ex.

1948

1948-02-10 Skärgårdsflyg

Från 1948 skedde Skärgårdsflyget med Helikopter.

1948-02-11 – 1948-04-30

Senare helikopterflygningar – HF19480211.

1948-05-11 First Flight

Luleå-Sundsvall-Stockholm-Göteborg.

Luleå-Göteborg- FF19480511LLAGOT.

Sundsvall-Göteborg -FF19480511SDLGOT.

1948-05-12 First Flight

Göteborg-Stockholm-Sundsvall-Luleå.

Göteborg-Luleå – FF19480512GOTLLA.

1949

1949-10-09 Aerogram

FDC.

Premiär för Aerogram