1940
1940-02-21 – 1940-04-12 Isflyg för Gotland
Stockholm-Visby (Isflyg) – IF19400221VIS.
Visby-Stockholm (Isflyg) – IF19400221VYBMA.
1941
1941-02-24 – 1941-04-05 Isflyg för Gotland
Stockholm-Visby (Isluftpost) – IF19410224BMAVBY.
Visby-Stockholm (Isluftpost) – FF19410224VBYBMA.
1942-01-27 – 1942-04-28 Isflyg för Gotland
Stockholm-Visby (Isluftpost) – IF19420127BMAVBY.
Visby-Stockholm (Isluftpost) – FF19420127VBYBMA.
1944
1944-09-11 ”Flygstambanan” öppnas
Från Malmö
Malmö-Göteborg – FF1944091MMAGOT.
Malmö-Göteborg-Stockholm – FF1944091MMABMA.
Malmö-Göteborg-Stockholm-Sundsvall – FF1944091MMASDL.
Malmö-Göteborg-Stockholm-Sundsvall-Luleå – FF1944091MMALLA.
Från Göteborg
Göteborg-Stockholm – FF1944091GOTBMA.
Göteborg-Stockholm-Sundsvall -FF1944091GOTSDL.
Göteborg-Stockholm-Sundsvall-Luleå – FF1944091GOTLLA.
Från Stockholm
Stockholm-Sundsvall – FF1944091BMASDL.
Stockholm-Sundsvall-Luleå – FF1944091BMALLA.
Fån Sundsvall
Sundsvall-Luleå – FF19440911SDLLLA.
Från Luleå
Luleå-Sundsvall – FF1944091LLASDL.
Luleå-Stockholm – FF1944091LLABMA.
Luleå-Malmö, men etiketten korrigerad till Stockholm – FF1944091LLAMMA.
Sundsvall-Stockholm – FF1944091SDLBMA.
1944-09-20 Brevlåda på flygplatsen
Visby-Stockholm – FF19440920VBYBMA.
På Visby flygfält fanns en brevlåda,vars post togs med det ordinarie Stockholmsplanet. Breven stämplades först vid ankomsten till Stockholm..
1944-10-02 Dagligen till Stockholm
1945
1945-05-01 First Flight
Under vintern hade postflyget mellan Luleå och Stockholm varit inställt pga dålig belysning på flygfälten – FF19450501LLABMA.
1946
1946-01-01 1:stadag Luftporto à inrikes trycksak
1946-02-18 Skärgårdsflyg
År 1946 började man leverera post till skärgården med
fallskärm under vintern. Ersattes med helikopter från 1948 – IF19460218.
Västertranvik-Linanäs-Ljusterö-Lagnö-Norrtelje-Blidö-Söderöra-
Svartlöga-Husarö-Ingmarsö-Skälvik-Gällnöby-Stavsudda-Möja-Harö-
Sandhamn-Runmarö-Nämndö-Ornö-Utö – IF19460218
1946-04-15 isluftpost
Isluftpost till ovanstående platser (1946-02-18) nu från Norrtelje – IF19460415.
1947
1947-02-18 Isluftpost
Bromma-Gällnö via Stavsudda-Möja-Skälvik-Ingmarsö-Husarö-Stockholm – IF19470218.
1947-02-21 Isluftpost
Stockholm-Dalarö-Huvudskär – IF19470221.
1947-04-16 Isluftpost
Jönköpig-Visingsö – IF19470416JKGVis.
Visingsö-Jönköping – IF19470416VisJKG.
Det hände år 1947
Strejk
ABA:s personal (verkstad- och kökspersonal samt stewards) strejkade mellan 28 november 1947 och 17 april 1948. Posten sändes delvis med SAS och utländska bolag.
Det finns diverse ”första flygbrev” allt eftersom trafiken åter kom igång.
Eldsvåda
Natten till den 14 oktober brann en trähangar ned på Bromma. I hangaren fanns flygplatsens buss- och bilpark samt American Overseas Airlines hela skandinaviska reservdelslager.
Ny luftpostetikett
I mars utkom en luftpostetikett i samma blå/vita färg och typ som 1934 års men nu i mindre format (10×32 mm). Häftad i block om 20 blad à 1×10 ex.
1948
1948-02-10 Skärgårdsflyg
Från 1948 skedde Skärgårdsflyget med Helikopter.
1948-02-11 – 1948-04-30
Senare helikopterflygningar – HF19480211.
1948-05-11 First Flight
Luleå-Sundsvall-Stockholm-Göteborg.
Luleå-Göteborg- FF19480511LLAGOT.
Sundsvall-Göteborg -FF19480511SDLGOT.
1948-05-12 First Flight
Göteborg-Stockholm-Sundsvall-Luleå.
Göteborg-Luleå – FF19480512GOTLLA.
1949
1949-10-09 Aerogram
Premiär för Aerogram